Polo / Derby Mk II

In 1981 wordt de Polo II gelanceerd. Uiterlijk een vrij grote wijziging maar onderhuids nog steeds dezelfde techniek als de IF. Het meest opvallende verschil is de rechte kofferklep, die de Polo II het uiterlijk van een kleine stationwagen geeft. Samen met de introductie van de Polo II wordt ook de Derby II uitgebracht. Het gaat hier opnieuw om een gewone Polo maar dan met kofferbak. In Nederland wordt deze sedan echter niet als Derby, maar gewoon als Polo verkocht.

 

In 1982 wordt er een nieuw model van de Polo geïntroduceerd, de Polo Coupé.

 

In 1986 volgt een grote onderhuidse facelift. Nieuwe motoren, waaronder voor de eerste keer een dieselmotor (1272 cc, 33 kW/45 pk), grotere benzinetank en voor het eerst is er een 5-bak verkrijgbaar. Ook wordt in dit jaar in Duitsland de tot dan toe krachtigste Polo ooit gelanceerd, de Polo G40. 1988 is het laatste jaar waarin de naam Derby gebruikt wordt, vanaf nu gaat de sedan versie overal door het leven als Polo Classic, zoals hij in enkele landen al sinds 1982 heette.

 

In 1990 volgde een facelift van de II, namelijk de IIF. De grootste wijzigingen bij de facelift zijn vierkante koplampen, grotere bumpers en een nieuw dashboard en instrumentenpaneel. Ook de IIF is verkrijgbaar als Polo, Polo Coupé of Polo Classic.

 

De motoren die verkrijgbaar waren liepen van 1,0l tot 1,3l met 33 kW/45 pk tot 55 kW/75 pk en een 1,4l-dieselmotor met 35 kW/48 pk.

 

In 1991 komt er als topmodel weer een G40-uitvoering. Dankzij de G-lader had de G40 de beschikking over 83 kW/113 pk.