Passat B3 (1988 – 1993)

Passat B3

De derde generatie van de Passat werd in 1988 geïntroduceerd. In Noord-Amerika was dit in 1990 en in Zuid-Amerika in 1995. Het model was helemaal veranderd ten opzichte van zijn voorgangers; de Passat was vanaf dat moment als gewone sedan en stationwagen te bestellen. Het ontbreken van de grille maakte de Passat een geheel andere auto.

 

Ditmaal maakte de Passat voor het eerst gebruik van een geheel door VW zelf ontworpen platform. Hoewel het platform B3 wordt genoemd volgens de VW platform-reeks, is het grotendeels gebaseerd op het kleinere A-platform van de Volkswagen Golf.

 

De ingespoten benzinemotoren leverden betere prestaties dan de eerdere motoren met carburateur. Ze werden dwars geplaatst als voorbereiding op de Syncrovierwielaandrijving. Het motorgamma omvatte onder andere een twee liter zestienklepper en VW’s nieuwe VR6-motor van 2,8 liter (die ook werd gebruikt in de Golf en Corrado). De G60-motor uit de Corrado werd in 1990 ook leverbaar in de Passat, deze werd standaard als Syncro geleverd. De Passat begon in de CL uitvoering, opgevolgd door de GL, met als topper de GT uitvoering.

 

De toegepaste motoren:

Benzine, 4-cilinder

1.6 – 8V, 72 pk / 125 Nm, 1988 – 1990

1.8 – 8V, 75 pk / 140 Nm, 1990 – 1993

1.8 – 8V, 90 pk / 142 Nm, 1988 – 1993

1.8 – 8V, 107 pk / 154 Nm, 1988 – 1990

2.0 – 8V (incl. Syncro), 115 pk / 166 Nm, 1990 – 1993

2.0 – 16V, 136 pk / 180 Nm, 1988 – 1993

1.8 8V G60 Syncro, 160 pk / 225 Nm, 1990 – 1992

 

Benzine, 6-cilinder

2.8 12V VR6, 174 pk / 240 Nm, 1991 – 1993

 

Diesel, 4-cilinder

1.9 8V D, 68 pk / 127 Nm, 1988 – 1993

1.9 8V TD KAT,         75 pk / 140 Nm, 1991 – 1993

1.6 8V TD, 80 pk / 152 Nm, 1988 – 1993[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]