Passat B2

Passat B2

De tweede generatie Passat (Intern: Type 32 B2 Kombi-Limousine/Type 33 B2 Kombi/Type 321 Stufenheck-Limousine) verscheen in oktober 1980 op het B2-platform. De auto was onmiddellijk herkenbaar als de Passat. Het model heeft intern de naam 32B. Van oktober 1980 tot maart 1988 is de Passat 32B geproduceerd als hatchback (drie- en vijfdeurs), stationwagen (Variant) en sedan (vierdeurs). De driedeurshatchback is tot 1983/1984 leverbaar geweest. In januari 1985 vond er een modernisering van de Passat 32B plaats. De meest in het oog springende verandering betrof de bumpers: die liepen verder door aan de zijkant van de wagen. Daarnaast had ieder hatchbackmodel een grote, zwarte achterspoiler, waren de grille en koplampen iets anders en werden de achterlichten een stuk groter. Met die modernisering verdween ook de Volkswagen Santana van het toneel. De Santana (Passat met kofferbak) heette voortaan ook Passat. De Carat was een zeer luxe model en is vrij zeldzaam, net als de driedeursuitvoeringen. In Nederland zijn de modellen met vijfcilindermotoren sowieso zeldzaam, net als de 1,6-literturbodiesel. De GL-uitvoeringen (alleen leverbaar met benzinemotor van 1,8, 2,0 of 2,2 liter en turbodieselmotor van 1,6 liter), GT-uitvoeringen en Syncro’s zijn ook zeer schaars. De in Nederland meest voorkomende Passat 32B is die met een 1,6 literbenzinemotor met katalysator in basis- of CL-uitvoering. Het basismodel had niet eens een mistachterlicht. De verstralers aan de voorzijde, duidelijk zichtbaar aanwezig naast de koplampen op ieder model Passat 32B, werkten af fabriek alleen op de duurdere GL-uitvoeringen.

Er verschenen diverse actiemodellen, zoals de “Avance” in 1987, ter ere van het feit dat Volkswagen 40 jaar in Nederland gevestigd was. Het model had nogal karige extra’s, zoals goedkoop ogende plastic wieldoppen, beklede binnenzijden van de deuren, groen getint glas, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, van binnenuit verstelbare spiegels, met zwarte folie beklede raamstijlen, in delen neerklapbare achterbank en geruite bekleding (Glencheckmotief). De vierdeurs-Passat Avance Sedan had als extra echter ook sportstoelen. Het destijds in Duitsland verkrijgbare actiemodel “Trend” is praktisch identiek aan de Nederlandse Avance. De Trend had ook nog als extra bredere 185/70SR13-banden. Overigens waren alle Volkswagenpersonenauto’s, van Polo tot Passat, in 1987 als Avance-uitvoering verkrijgbaar, alle met iets verschillende extra’s, afhankelijk van het model. Heel veel nog in prima staat verkerende Passat’s van het type 32B zijn in de jaren negentig naar onder andere Polen verdwenen. Het was typisch een exportauto. De zuinige Nederlander wilde wel een tweedehands-Golf of -Polo, maar geen grotere en comfortabeler rijdende Passat.

Het motorgamma was uitgebreider dan de eerste generatie en omvatte onder andere vijfcilinderbenzinemotoren. De CL5- en GL5-uitvoeringen (tot 12/1984), hadden een 1921cc-vijfcilindermotor met een vermogen van 115 pk en een carburateur. Vanaf 12/1984 heette de GL5 gewoon GL en had deze een 1994cc-vijfcilindermotor met het Bosch K-Jetronic-injectiesysteem. Alleen aan de kilometerteller, de windvanger op de ruitenwisser (alleen aan de bestuurderskant!) en aan de tweetonige claxon was de Passat met vijfcilindermotor te herkennen. Eind 1985 was ook een GT met een 2226cc-vijfcilindermotor met 136pk leverbaar. Deze Passat had een topsnelheid van 198 km/u en sprintte in 9,5 seconden naar 100 km/u, waarmee het de snelste Passat 32B was. Dit was behoorlijk snel voor een redelijk grote, niet echt gestroomlijnde auto uit die tijd. De GT was later overigens een uitvoering die met meerdere motoren leverbaar was. Een Passat GT is dus geen garantie voor een 136pk-vijfcilinderbenzinemotor. Er waren ook Passats beschikbaar met VW’s vierwielaandrijvingssysteem genaamd Syncro.

De toegepaste motoren:

Benzine, 4-cilinder

1.3 – 55 pk tot 07/83, motorcode FY

1.3 – 60 pk van 08/83 – 07/86, motorcode EP

1.6 – 85 pk 02/81 – 12/82, motorcode YP

1.6 – 75 pk, motorcode DT

1.6 – met katalysator 72 pk, motorcode RL

1.8 – 90 pk, motorcode DS

1.8 – met Bosch K-Jetronic 112 pk van 03/84 – 12/84, motorcode DZ

1.8 – met katalysator en Bosch KE-Jetronic 90 pk, motorcode JN

Benzine, 5-cilinder

1.9 – 5-cilinder met carburateur 115 pk, motorcode WN

2.0 – 5-cilinder met Bosch K-Jetronic 115 pk, motorcode JS

2.2 – 5-cilinder met Bosch K-Jetronic 136 pk, motorcode KV

2.2 – 5-cilinder met katalysator en Bosch KE-Jetronic 115 pk, motorcode KX

2.2       Syncro – 5-cilinder met katalysator en Bosch KE-Jetronic 120 pk, motorcode JT

Diesel, 4-cilinder

1.6 – 54 pk, motorcode CR (tot 7/82)

1.6 – 54 pk, motorcode JK (vanaf 8/82)

1.6       turbodiesel – 70 pk, motorcode CY

Uitvoeringen (vanaf december 1984):

basis

C (Santana CX)

CL (LX)

GL (GX)

GT

Carat

Modelvarianten / Bouwperiode:
Passat II 1.3: 1980 – 1986 
Passat II 1.6: 1980 – 1988 
Passat II 1.8: 1980 – 1988
Passat II 1.9: 1980 – 1983
Passat II 1.6 D: 1980 – 1988 
Passat II 1.6 TD: 1981 – 1988 
Passat II 2.0: 1983 – 1988
Passat II 2.2: 1985 – 1988 
Passat II 1.8 GT Variant: 1984
Motoren:
Benzine 1.3 + 1.6 + 1.8 alsmede Diesel:
Viercilinder, watergekoeld
Benzine 1.9 + 2.0 + 2.2:
Vijfcilinder, watergekoeld
Inbouwpositie Motor:
Voor, langs
Aandrijving:
Voor (syncro: 4-wiel)
Wielbasis (mm):
2.550
Lengte / Breedte / Hoogte (mm):
Schrägheck-Limousine: 4.335 / 1.685 / 1.385
Variant: 4.540 / 1.685 / 1.385
Stufenheck-Limousine: 4.530 / 1.710 / 1.385

Motorvarianten:
Type: 1.3
Cilinderinhoud (cm3):
1.272
vanaf 1983: 1.296
Vermogen (kW / pk – bij min-1):
40 / 55 / 5.800
44 / 60 / 5.600 (vanaf 1983)
max. Koppel (Nm – bij min-1):
90 / 3.400
100 / 3.500 (vanaf 1983)
Type: 1.6 (1980 / 1983)
Cilinderinhoud (cm3):
1.588
Vermogen (kW / pk – bij min-1):
1e variant: 55 / 75 / 5.600
2e variant: 63 / 85 / 5.600
max. Koppel (Nm – bij min-1):
1e variant: 121 / 3.200
2e variant: 127 / 3.200
Type: 1.6 (1983 – 1988)
Cilinderinhoud (cm3):
1.595
Vermogen (kW / pk – bij min-1):
55 / 75 / 5.500
51 / 69 / 5.200 (vanaf 1987, Katalysator)
max. Koppel (Nm – bij min-1):
125 / 2.500
118 / 2.700 (vanaf 1987, Katalysator)
Type: 1.8
Cilinderinhoud (cm3):
1.781
Vermogen (kW / pk – bij min-1):
66 / 90 / 5.200
66 / 90 / 5.500 (vanaf 1984 met Katalysator)
max. Koppel (Nm – bij min-1):
145 / 3.300 
137 / 3.250 (vanaf 1984 met Katalysator)
Type: 1.8 GT (KE-Jetronic)
Cilinderinhoud (cm3):
1.781
Vermogen (kW / pk – bij min-1):
82 / 112 / 5.800
max. Koppel (Nm – bij min-1):
160 / 3.500
Type: 1.9
Cilinderinhoud (cm3):
1.921
Vermogen (kW / pk – bij min-1):
85 / 116 / 5.900
max. Koppel (Nm – bij min-1):
154 / 3.700
Type: 2.0
Cilinderinhoud (cm3):
1.994
Vermogen (kW / pk – bij min-1):
85 / 115 / 5.400
83 / 113 / 5.400 (vanaf 1984 met Katalysator)
max. Koppel (Nm – bij min-1):
165 / 3.200 
160 / 3.200 (vanaf 1984 met Katalysator)
Type: 2.2
Cilinderinhoud (cm3):
2.226
Vermogen (kW / pk – bij min-1):
100 / 136 / 5.700
85 / 116 / 5.500 (met Katalysator)
max. Koppel (Nm – bij min-1):
185 / 3.550 
165 / 2.500 (met Katalysator)
Type: 2.2 syncro
Cilinderinhoud (cm3):
2.226 (Katalysator)
Vermogen (kW / pk – bij min-1):
88 / 120 / 5.500
max. Koppel (Nm – bij min-1):
170 / 3.000
Type: 1.6 Diesel
Cilinderinhoud (cm3):
1.588
Vermogen (kW / pk – bij min-1):
40 / 54 / 4.800
max. Koppel (Nm – bij min-1):
102 / 2.000
Type: 1.6 TD (Turbodiesel)
Cilinderinhoud (cm3):
1.588
Vermogen (kW / pk – bij min-1):
51 / 70 / 4.500
max. Koppel (Nm – bij min-1):
133 / 2.500