Golf, Jetta MkII

Golf mk 2

Golf

De tweede generatie VW Golf is voor het eerst van de band gelopen in 1983. Deze VW Golf werd in München gepresenteerd. De VW Golf II werd gedurende een periode van 8 jaar gemaakt. De VW Golf II cabrio werd niet gefabriceerd, maar de Golf I werd als cabrio verder geproduceerd. De Golf II was ook een stuk luxer dan zijn voorganger. Op de optielijst stonden zaken zoals ABS, elektrische bedienbare ramen en spiegels, lederen bekleding en stoelverwarming. Daarnaast was een handbediend schuifkanteldak beschikbaar.

 

De toegepaste motoren:

Benzine

1.05 – 45 pk

1.3 – 54 pk Injectie en Carburateur modellen

1.6 – 70 pk met geregelde katalysator

1.6 – 72 pk met ongeregelde katalysator

1.6 – 75 pk zonder katalysator

1.8 – 90 pk Injectie en Carburateur modellen

1.8 Country – 98 pk

GTI 1.8 8v – 107 pk met katalysator

GTI 1.8 8v – 112 pk zonder katalysator

GTI 1.8 16V – Motorcode PL 129 pk met katalysator vanaf 1986

GTI 1.8 16V – Motorcode KR 139 pk zonder katalysator tot en met 1988

GTI 1.8 8v G60 – 160 pk

Rallye 1.8 8v G60 – 160 pk

G60 Limited 1.8 16v G60 – 210 pk syncro

 

Diesel

1.6 – 54pk

1.6 Ecodiesel – 60pk

1.6TD(GTD) – 70pk

1.6GTD Intercooled – 80pk

 

Jetta mk 2

Jetta

De Volkswagen Jetta mk II is tot op heden de langst geproduceerde generatie. Hij werd geïntroduceerd in 1984 (1985 in Noord-Amerika) en bleef tot 1992 in productie. De mk II werd voor Volkswagen een commercieel succes. In Noord-Amerika werden er dubbel zoveel verkocht dan de Volkswagen Golf. De mk II zorgde er ook voor dat de Volkswagen Jetta de best verkochte Europese auto in Noord-Amerika werd.

 

De Jetta mk II was net als de Jetta mk I te verkrijgen als coupe en als sedan. Door de productiejaren heen werd weinig veranderd aan de buitenzijde van de Jetta mk II. In 1990 werden grotere bumpers in koetswerkkleur toegevoegd en af en toe kwam er een nieuw radiatorrooster.

 

De basisversies en de GL-versies van de mk II werden aangedreven door een 1.8-liter I4-motor van 85 pk. Later werden nog motoren van 100 – en 105 pk toegevoegd. Er was ook nog een 1.3-liter van 54 pk. Naast deze benzinemotoren waren ook 3 dieselmotoren beschikbaar. Alle 1.6 motoren van 52 pk, een turbodiesel van 68 pk en ECOdiesel van 59 pk. Deze laatste werd pas vanaf 1991 aangeboden.

 

De meer sportieve GLI-versie had de 1.8-liter van 100 pk. In 1987 werd Volkswagen’s eerste motor met dubbele bovenliggende nokkenas geïntroduceerd in de Jetta. Een 1.8-liter DOHC met 123 pk. In 1990 kwam daar de 2-liter DOHC van 134 pk bij. Ook was er nog de GT, deze versie had de motor van een Golf GTI.